Doç.Dr. Ramazan ÇAKIR


Batı Medeniyetinin Doğu Medeniyetine Bakış Açısı

Aksaray haberleri, Salihler şehri gazetesi, Aksaray haber


SABAH-I ŞERİFLERİNİZ HAYROLA DOSTLARIM!EZBERLERİ BOZMAYA VARMISINIZ DOSTLARIM!!!!BAKALIM BU UZUN YAZIYI KAÇ KİŞİ OKUYACAK!KİTAP OKUYUN DEMİYORUZ!ŞU YAZIYI OKUYUN KÂFİ!!;AVRUPALI SÖZDE AYDINLARIN,DİN ADAMLARININ,BİLİM İNSANLARININ,ŞAİR VE YAZARLARIN DAHASI BATILI FİLOZOFLARIN TÜRKLERE!,DOĞU MEDENİYETİNE VE MÜSLÜMANLARA BAKIŞ AÇISINI BİLMEK İSTERMİYDİNİZ!?ÖZELLİKLE TÜRKLER!HAKKINDA DÜŞÜNCELERİNİ MERAK ETTİNİZ Mİ HİÇ!?DAHA ACI OLANI BU SÖZDE!AVRUPALI YANİ BATILI AYDINLARI,BİLİM İNSANLARINI BİZLERİN TÜRKİYEDE HÂLA OKULLARIMIZDA MÜFREDAT VE KİTAPLARIMIZDA TAÇLANDIRARAK VE MEDDİYELERLE TAKDİM EDEREK ANLATA GELMEMİZİ LÜTFEN BİRİLERİ BANA AÇIKLASIN!?..TÜRKİYE CUMHURİYETİ EĞİTİM MÜFREDATINI TAM OLARAK MİLLİLEŞTİRMEDEN!EĞİTİM ANLAMINDA RADİKAL VE KÖKTEN MİLLİ DEVRİMLERİ YAPMADIĞI SÜRECE LÂLE DEVİRLERİ BİZİM İÇİN KAPANMAZ!... AVRUPADA DAHA İKİ YÜZYIL KADAR ÖNCESİNE KADAR YIKANMAYAN TEMİZLİKTEN BİHABER FRANSIZLARI PENCERELERDEN ATTIKLARI KENDİ PİSLİKLERİNE BASMAMAK İÇİN YAPTIKLARI EN BÜYÜK İCAD YÜKSEK TOPUKLU AYAKKABILARDIR BU PİSLİKLERİNİN KOKULARINI BASTIRMAK İÇİN YİNE EN BÜYÜK İCADLARI İCAD ETTİKLERİ PARFÜMLERİDİR;AMA BAKIN TÜRKLERE VE MÜSLÜMANLARA NE DİYORLAR!!?..İKİNCİ DÜNYA SAVAŞINDA MİLYONLARCA İNSANI SIRF YAHUDİDİR DİYE GAZ ODALARINA,GAZ ARABALARINA ÇOLUK ÇOCUK DEMEDEN ÇIRILÇIPLAK DOLDURUP KATLEDEN ALMANLARIN ATALARI YİNE FIRINLARDA YÜZBİNLERCE MUSEVİ KÖKENLİ İNSANLARI YAKAN VE KEMİKLERİNDEN KÖPÜREN MADDEYİ SABUNU SÖZDE!İCAD EDEN ALMANLARIN ATALARI AYDINLARI BAKIN TÜRKLER VE MÜSLÜMANLAR HAKKINDA NE DİYORLAR!!?... ARKADAŞLAR!BU ALMANLARIN,FRANSIZLARIN,İTALYANLARIN, İNGİLİZLERİN,RUSLARIN ATALARININ KUZEY AFRİKADA CEZAYİRDE,LİBYADA, AFRİKA KITASI DERINLIKLERINDE,ORTADOĞUDA,SURİYEDE,IRAKTA,YEMENDE,ORTA ASYADA,KAFKASTA,GÜNEY DOĞU ASYADA VELHASIL TÜM ASYA KITASINDA,AVUSTRALYA KITASINDA,KUZEY ORTA VE GÜNEY AMERİKA KITASINDA KATLETTİKLERİ İNSAN SAYISI MİLYARI BULMUŞTUR!BUNLARA SON KATILAN U.S.A AMERİKA SALDIRGANLIĞI TÜM DÜNYADA ADETA JUBİLESİNİ YAPIP MİLYONLARCA İNSANIN ÖLMESİNE SEBEP OLMUŞLARDIR;FAZLA UZATMADAN BATI DÜNYASININ ÖNCÜLERİ,BİLİM İNSANLARI SÖZDE AYDINLARININ ÖLDÜRMEK,KÖLELEŞTİRMEKTEN BAŞKA ÖTE BİR İCADI OLMAMIŞTIR!!;KENDİLERİNE AİT TEK İCADLARI YÜKSEK TOPUK AYAKKABI VE PARFÜM OLMUŞTUR;TEMİZLİK NEDIR BİLMEYEN İNSANCIL HÜMANİST OLMAK NEDİR BİLMEYEN,YARATICIYA VE YARATILANA SAYGISI VE MERHAMETİ OLMAYAN BU İNSANLARIN KALKIP BİZE İNSAN HAKLARI DERSİ VERMELERİNİ HAZMEDEMİYORUM!!!BUNLAR DAHA İKİYÜZYIL ÖNCESİ BARBARLIKLARINI YAŞARKEN İLİM VE BİLİMDEN HABERİ DAHİ OLMAZKEN ENAZ BİN YIL ÖNCESİNDE DAHİ HEM TEKNOLOJİYİ ÜRETEN,HEM İCAD EDEN,HEM TEDAVİ EDEN,HEM MATEMATİĞİ GÜNCELLEYEN HEM FİZİK KURALLARINI FORMÜLE EDEN,HEM EDEBİYATIYLA ŞİİRİYLE SOSYAL BARIŞI TESİS EDEN,HEM FİLOZOFLARIYLA HEM ARAŞTIRMACILARIYLA İLMİN BİLMİN KAPILARINI ARALAYAN BİZİM ATALARIMIZKEN;BAKIN BU DÜZENBAZ HİLEKÂR AVRUPALI SÖZDE AYDINLARIN BİZ MÜSLÜMAN TÜRKLER VE DOĞU HALKLARI İÇİN NELER DÜŞÜNDÜKLERİNE!!!?... ACI OLAN BU REZİL İNSANLARI MEMLEKETİMİZDE KİTAPLARIMIZDA MEDDİYELERLE HÂLÂ TAKDİM ETMEYE DEVAM ETMEMİZ VE ÇOCUKLARIMIZIDA KENDİ ELİMİZLE ZEHİRLEMEYE NASIL DEVAM ETTİĞİMİZ GERÇEĞİ BENİ DERİNDEN YARALAMAKTADIR!!!;BAKIN AŞAĞIDA HEPİNİZİN İSİM OLARAK BİLDİĞİNİZ DUYDUĞUNUZ YADA OKUDUĞUNUZ SÖZDE AVRUPALI AYDINLARIN YADA BİLİM İNSANLARININ BİZLER HAKKINDA NE DÜŞÜNDÜKLERİNE!!...YAZIKKİ YAZIK; MİLLİ EĞİTİME TAM OLARAK YERLİ VE MİLLİLEŞMİŞ EĞİTİME DÖNÜLMEDİĞİ SÜRECE KENDİ KENDİMİZLE ÇELİŞMEYE DEVAM EDECEĞİZ DAHASI KENDİMİZİ VE GELECEK NESİLLERİMİZİ KENDİ ELİMİZLE BİLGİ DEFORMASYONU YOLUYLA ZEHİRLEMEYE DEVAM EDECEĞİZ!!!.UMARIM VE TEMENNİ EDERİMKİ ECDADINA YAKIŞIR BİR NESİL YETİŞTİRMEK VE YARINLARIMIZI EMANET EDECEĞİMİZ ÇOCUKLARIMIZA KENDİ GEÇMIŞLERİNİ HEMDE ŞANLI GEÇMİŞLERİNİ,ATALARININ AYDIN VE BİRER MUCİD OLDUĞUNU,KAHRAMAN BİR ECDADIN TORUNLARI OLARAK GEÇMİŞİYLE GURUR DUYAN BİR NESLİN YETİŞMESİNİ TAM OLARAK MİLLİ EĞİTİMİYLE DONANIMLI BİR NESİL GÖRMEYİ RABBİM BİZE NASİP ETSİN AMİN;BAKIN BİZ MÜSLÜMAN TÜRKLER VE DOĞU MEDENİYETİ İÇİN BATILI AYDINLAR NE DİYOR!!!!...SAYGILARIMLA ESENLİKLER DİLERİM Prof.Dr.Ramazan Çakır

Alman ‘Din Adamı’; Martin Luther-‘Hümanizmin Sözcüsü’ Voltaire

Alman Papaz Martin Luther (1483-1576), Türk karşıtlığını düşünce ve eyleminin temeline yerleştirerek dizgeleştiren Batılıların öncülerinden biridir. Ortaçağ düşüncesine karşı çıkarak dinde reform hareketini başlatan kişi diye tanıtılmıştır. Ancak Hıristiyanlık dinini feodal egemenliğin bir aracı olmaktan çıkararak kentsoyluluğun (burjuvazinin) egemenlik aracı haline getirmeye çalışmıştır.

Bu Alman ilahiyatçısının, Türklere yönelik yargıları şöyledir: “Türkler, Tanrı’nın öfkeli kırbacı, yakıp yıkan Şeytan’ın uşağıdır. Onları yenmek için önce efendisi Şeytan’ı yenmek ve Türkleri tek başına bırakmak gerekir. Şeytan ise bir ruhtur; topla, tüfekle, at ve insanla yenilmez… Bir Türkü öldüren vicdan azabı duymamalı, tersine Hıristiyanlığın düşmanını yok ettiği için vicdanı rahatlamalıdır... Eğer Samson gibi güçlü olsaydım, çaresini bulur hergün bir Türk öldürürdüm...” 1

‘Aydınlanma felsefesinin ve yeni insancılığın sözcüsü’ olarak tanıtılan François Voltaire (1694-1778), Avrupa’da yaygın olan Türk karşıtlığının bilgisizliğe dayanan abartılar içerdiğini ileri sürer ancak bunu yaparken karalamayı aşan daha ‘bilinçli’ karşıtlıklar ortaya çıkarır. ‘Fatih’in Ölümünden Sonra Yunanistan’ adlı yazısında; Türklerin ‘yağmacı ve cahil’ olduğunu, ‘güzel sanatları ve tarımı bilmediklerini’, ‘kadınlara kötü davrandıklarını’ söyleyerek Avrupa’daki Türk karşıtlarına şu öğüdü verir: “Türkler dünyanın en güzel, en büyük topraklarına hakimdirler. Küfür savurmak yerine o yerleri geri almaya çalışmak daha yararlı olmaz mı?” 2

Volter’in Rus Çariçesi II. Katerina’ya 1773’de yazdığı bir mektup yazar ve o sırada Osmanlı İmparatorluğu ile savaşmakta olan Çariçe’ye şunları söyler: “Umarım bundan sonra bombalarınız Türklerin kafalarını patlatır/ezer (crever: gebertmek, oymak, patlamak, ezmek). Umarım Prens Orlof yalnızca buzun üstüne değil, İstanbul’da Atmeydanı’na da zafer takları inşa eder ve böylece Yunanistan’da Milttade’lar, Pheidias’lar (antik çağ yontucuları yeniden var olur...” 3

Matematikçi Filozof; Kant- ‘Diyalektik Düşüncenin Babası’; Hegel

Alman aydınlanmasının temelini atan matematikçi, filozof Immanuel Kant (1724-1804) ‘Antropoloji Üzerine Yazılar’, ‘Tarih Felsefesi, Siyaset ve Eğitim Bilimi’ adlı yapıtında Avrupalılarla Türkleri, toplumsal gelenek ve ulusal kimlik açısından kıyaslar ve bilim dışı görüşler ileri sürer.

Kant’a göre, Almanlar, ‘din ve dil birliğini öne çıkaran, çabuk örgütlenen, çalışkan, temiz ve tutumlu’; Fransızlar, ‘konuşkan, yabancılara karşı nazik, sevimli, yaşam sevinci ve özgürlük istenci yüksek; İngilizler, ‘becerikli, inatçı ve saygınlığa düşkün’ insanlardır. Türkler ise; “doğal gelişim için gerekli olan niteliklerden yoksun, ulus karakteri edinebilme yeteneğine sahip olmayan ve bundan sonra da olamayacak olan, Araplar ve İranlılar gibi çirkin” insanlardır. 4

Wilhelm Friedrich Hegel (1770-1831) bilimsel gelişime temel oluşturan diyalektik düşünce yöntemini felsefi kuram haline getiren bir ‘öke (dâhi)’ ve Avrupa aydınlanmasında ‘en az Fransız devrimi kadar etkili’5 olan bir bilge olarak değerlendirilir.

Bu düşünür de aynı Kant ve Herder gibi, çeşitli yapıtlarında Doğu ve Türkler için karalama amaçlı yargılarda bulunmuştur. Hegel’e göre, “kaba saba olan Türkler, buluntu bir akla sahiptir. Kendi akılları olmadığı için, başkalarının aklına muhtaçtır”.6 ‘Tarih Felsefesi’ adlı yapıtında, Avrupa sömürgeciliğini açıktan savunur ve yalnızca Türklerin sahip olduğu toprakların değil, dünyanın tümünün ‘Avrupalıları ilgilendirdiğini’ söyler; Türklerden ‘korkunç güç’ olarak söz eder. 7

Karl Marks-Friedrich Engels

Karl Marks (1818-1883) ve Friedrich Engels’in (1820-1895), Batı aydınlanması içinde ayrı bir yerleri vardır. Bu düşünürler, inceleme ve araştırmalarında, kendilerinden önceki düşünürlerden farklı olarak, kentsoylu egemenliğine dayanan kurulu düzeni değil, bu düzenin ‘yıkılmasını’ savunmuşlardır. İşçi sınıfı üzerindeki sömürüye karşı çıkarken eşitlik, özgürlük ve demokrasi gibi tanımları çağdaşlarından değişik yorumlamışlar ve kuramlarını bu anlayış üzerine oturtmuşlardır.

Ancak, aydınlanma ve Batı uygarlığı konusundaki bakış açıları, öteki aydınlanmacılardan pek de farklı olmamıştır. Karl Marks, 1853 yılında kaleme aldığı ‘Rus Sorunu’ adlı yazısında; ‘Doğu barbarlığının temsilcisi’ olan Türklerin, Batı uygarlığıyla, kendilerine başkent yaptıkları İstanbul’da karşılaştığını, bu nedenle “Batı uygarlığıyla Doğu barbarlığının İstanbul’da birbirine karıştığını” ileri sürer.

Ona göre, Bizans İmparatorluğu ‘Batı uygarlığını’, Türk İmparatorluğu ise ‘Doğu barbarlığını’ temsil eder. ‘Türkiye’nin Batı için taşıdığı jeo-stratejik önemi yüksektir’ der ve ilave eder; “İstanbul Doğu ile Batı arasında altın bir köprüdür. Batı uygarlığı aynı güneş gibi, bu köprüden geçmeden, dünya çevresinde dönemez… Sultan, İstanbul’u yalnızca devrim için emaneten elinde tutmaktadır... Batı’nın Romasını (kapitalizmi) yıkacak olan devrim, Doğu’nun Romasının da (Türk egemenliği) şeytani etkisinin üstesinden gelecektir”. 8

Friedrich Engels’in Türk kimliği ile ilgili görüşleri, Karl Marks’ın görüşlerinin farklı değildir ve kimi zaman daha da sertleşerek Herder’in yargılarıyla örtüşür duruma gelmektedir. Avrupa’daki Türk varlığı için ‘ayaktakımının egemenliği’ tanımını kullanan Engels, “Bu varlığın er ya da geç son bulacağını ve Avrupa’nın en güzel topraklarının bu ayaktakımının egemenliğinden kurtulacağını” söyler.

1853 yılında yazdığı ‘Türk Sorunu’ (Die Türkische Frage) adlı yazısında, Türk ve Arnavutları, ‘uzun süreden beri her türlü ilerlemeye sert biçimde karşı koyan Yunan karşıtı barbarlar’ olarak tanımlar ve şunları söyler: “Avrupa Türkiyesi’nde Yunan ve Slav burjuvazisinin etki ve varsıllığı sürekli artmakta, Türkler ise her geçen gün biraz daha gerilere itilmektedir. Eğer Türkler, devlet ve asker gücü tekelini ellerinde tutmasalar, kısa sürede yok olup giderlerdi. Türklerin sahip oldukları bu tekel ve uygarlık önünde engel oluşturan güçleri artık güçsüzlüğe dönüşecektir. Gerçek şu ki, Türkler ortadan kaldırılmalıdır...” 9

Fizikçi Pascal-Victor Hugo

Türk ve Türkiye karşıtlığına, düşünürlerden ayrı olarak, teknik bilimlerle uğraşan bilim adamları da, uzmanlık alanları olmamasına karşın Türk karşıtlığı kampanyasına katılmışlardır. Örneğin, akışkanlar mekaniğinde kendi adını taşıyan Pascal Yasası’nı bulan ve teknik işlerle uğraşan Fransız fizikçi Blaise Pascal (1623-1662), Türklerle ilgili hiçbir somut bilgisi olmamasına karşın; “Atalarından aldığı gelenekleri uygulayan bu kadar çok, inançsız kafir Türk’le karşılaşmak ne kadar elem verici” diye yazılar yazmıştır. 10

Türk karşıtlığı özellikle 19. Yüzyıl’da, her alanda ve her zaman, önce Yunan hayranlığıyla başlatılıyor, oradan siyasi alana taşınıyordu. Avrupa’da yerleşik bir politika haline getirilen bu yöntem, 1821 Yunan ayaklanmasının başlatılmasında, propaganda aracı olarak başarıyla kullanılmıştır.

Victor Hugo, “En Grêce, ô mes amis! Venqeance! Liberte!”(Yunanistan’a arkadaşlar! Öc Alma! Özgürlük) diye şiirler yazıyor, İngiliz şairler Thomas Moore, Laila Rookh benzer şeyler söylüyor, gezginci ozan Corsaize du Hiaour ve Chalde Harold köy köy dolaşıp ‘tutsak’ Yunanistan’a ağıtlar yakıyordu. 11 Fransız Ressam Delacroix, ‘Mora’da Yunanlıları öldüren Türklerin vahşi uygulamalarını’ işleyen tablolar yapıyordu; Delacroix’nın, Yunanlı ‘Chio’nun Öldürülmesi’ tablosu o dönemde çok ünlenmişti. Oysa, Mora’da, Batı kışkırtmasıyla ayaklanan Yunanlılar, sıradışı bir vahşet uygulamış ve binlerce Türkü katletmişlerdi. 12

1876 yılında Fransa’da kurulan ‘Helen Dostları Derneği’nin kurucularından olan Victor Hugo (1802-1885), Yunanistan’a yaşamı boyunca hiç gitmedi ancak orada yaşadığı izlenimi veren şiirler yazdı. Şiirlerinde işlediği Türk karşıtlığı, ‘hocası’ Chateubriand’ı da aşıyor ve daha sert yargılar içeriyordu.

Davranışını ölene dek sürdüren Hugo, ‘Navarin’ adını verdiği uzun şiirinde, Osmanlı donanmasının 1827 yılında Mora’nın Navarin limanında İngiliz, Fransız ve Rus donanmalarının ortak girişimiyle yok edilmesinden duyduğu mutluluğu dile getirir ve ‘Artık Yunanistan kurtuldu, Byron mezarında Navarin’i alkışladı’ der. ‘Türk Marşı’ adlı şiirinde, Türklerin askeri gücünün acımasızlığından söz ederek Türkleri ‘korkunç’ ve ‘vahşi’ insanlar olarak gösterir; ‘Çocuk’ adlı şiirine ‘Türkler oradan geçtiler’ dizesiyle başlar ve “Türkler oradan geçtiler/Herşey yıkılmış ve yas içinde” dizesiyle bitirir.[anchor= ]13[/anchor]

İngiliz Şair; George Gordon Byron

Batı’da ‘açıklık, neşe, hoşgörü ve özgürlüğün ozanı’ olarak tanımlanan 14 İngiliz şair George Gordon Byron (1788-1824), Türk karşıtlığını neredeyse bir yaşam biçimi durumuna getirmişti. Karşıtlığını yalnızca yapıtlarına değil, sahip olduğu büyük serveti kullanarak eylemlerine de yansıtıyordu.

Türk düşmanlığında o denli kararlı ve hırslıydı ki, dengesiz yaşamını bu uğurda harcamıştı. Türklere karşı savaşan Rum çeteleri arasındaki ayrılıkları gidermek ve onları tek bir çatı altında toplamak için Yunanistan’a gelmiş ve 1824 yılında burada ölmüştü. Byron’dan ayrı olarak Amerikalı yazar Edgar Allan Poe’da (1809-1849) aynı duygularla, Türk-Yunan savaşına gönüllü olarak katılmış, ancak o ölmeden ülkesine dönmüştü.

1 “Alman Kültüründe Türk İmgesi” Prof. Onur Bilge Kula, Gündoğan Yay., 992 ak, Deniz Som Cumhuriyet 15.12.2002
2 “Türkler Müslümanlar ve Ötekiler” Voltaire, derleyen Osman Yenseni, İş.Bank Yay., 2.Baskı, sf.87-93
3 “Lettres Choisies de Voltaire” Librainie Garnier Freres–Paris-VII., sf.150
4 “Batı Düşünde Türk ve İslam İmgesi” Prof.O.B.Kula, Büke Yay., sf.37-42
5 “Felsefenin Temel İlkesi” G.Politzer, Sol Yay., 3.Bas., 1971, sf.39
6 “Batı Düşününde Türk ve İslam İmgesi” Prof. O.B.Kula, Büke Yay., sf.13
7 a.g.e. sf.95, 107 ve 116
8 a.g.e. sf.117
9 a.g.e. sf.145 ve 149
10 “Türkler” Stephane Yerasimos, Doruk Yay.-2002, sf.32
11 “Doğulular için Önsöz” Victor Hugo, Le Livre de Poche Yay.s. www.ramazancakir.com.tr
13 “Çağdaşımız Victor Hugo” Server Tanilli, Adam Yay., 2002, sf.76
14 “Büyük Larousse” Gelişim Yay., 4.Cilt, sf.2103



YAZARLAR